Dezvoltarea echipei în vremuri de criză

Episod 2 - Podcast CONCORDIA Academia

CONCORDIA Academia · Episodul 2 (Echipele in timpul crizei)

Echipele în timpul crizei

În cadrul sesiunilor de supervizare și coaching pe care le-am avut online în ultima perioadă din cauza pandemiei Covid-19, am putut observa următoarele fenomene cauzate de actuala criză cu privire la dezvoltarea echipelor:

  1. Aproape ca un reflex, „carantina” și „suspendarea activității” din multe organizații au dus la lipsa întâlnirilor și a momentelor de reflecție în echipe (întâlniri de echipă, supervizări, team-bulding-uri). În multe organizații acestea au fost chiar interzise. În altele, resursele (în special cele tehnice) necesare pentru trecerea la întâlnirile online au lipsit în totalitate. Raporturile și contactele dintre colegi și, de asemenea, cu managerii, au trecut de la o structură de grup la una predominant bilaterală.
  2. Acolo unde a fost posibilă organizarea întâlnirilor de echipă online, acestea s-au concentrat uneori mai ales asupra lucrurilor de făcut sau a situațiilor existente, în timp ce dimensiunea socială a trecut în planul al doilea. Schimburile interpersonale și subiectele legate de colaborarea în cadrul echipei au fost adesea respinse ca fiind discutii de prisos. Accentul a fost mult mai mult pus pe eficacitate, disciplină, punctualitate și gestionarea eficientă a orelor de lucru deja limitate ca număr (adesea din cauza muncii cu program redus). Lipsa de experiență în ceea ce privește moderarea întâlnirilor online a dus, de asemenea, la o tendință tot mai mare de a ignora fenomenele dinamice de grup (cum ar fi tensiunea, iritarea, dezacordurile, competitivitatea) și schimburile informale.
  3. În plus, multe organizații au trecut la „munca în ture/schimburi”: Echipe și-au împărțit activitatea în perioade de timp clar definite. Uneori, la nivelul acestor „echipe mai mici” au apărut dinamici și atitudini foarte specifice față de activitatea lor și față de clienții lor, ceea ce a condus, în unele situații, la fenomene de diviziune și la o competitivitate internă în creștere.
  4. Mai ales în aceste perioade de criză, în cadrul organizațiilor (și astfel echipelor) s-au o dezvoltat o serie de conflicte sociale, cum ar fi modul de abordare a temerilor sau a reacțiilor individuale la măsurile guvernamentale. Managerii au fost extrem de provocați în încercarea de a menține sau limita tensiunile dintre salariații care au resimțit o mai mare nevoie de securitate și cei care au considerat că măsurile sunt excesive, asumând în același timp o poziție personală în acest context. Abordarea individuală a provocărilor a condus, în unele cazuri, la formarea de tabere care nu au putut fi soluționate fără discuții în cadrul echipei.

Aceste schimbări masive la nivelul structurii, comunicării și dinamicilor în cadrul echipelor au condus la o fragmentare a acestora. Sentimentul de „noi” și coeziunea echipelor au fost parțial pierdute. Unii managerii au declarat că membrii echipele lor „se îndepărtează unii de alții”.

Intervențiile clasice în situații de criză nu au putut fi efectuate în actualul context din cauza restricțiilor cu privire la distanțare. Acest lucru a impus necesitatea de a crea spații de comunicare la nivelul echipei pentru a asigura stabilitatea necesară.

Experiențele din ultima perioadă vor conduce fără îndoială la transformări de durată în funcționarea echipelor. Pentru a sprijini managerii și echipele acestora în trecerea de la reacție la o planificare comună și activă a muncii lor, vă propunem următoarele recomandări de acțiune pentru manageri:

  • Realizați intervenții care să întărească coeziunea echipelor și sentimentul de apartenență (reluarea comunicării periodice, asigurarea unor spații de reflecție).
  • Asigurați resursele tehnice necesare, precum și dezvoltarea corespunzătoare a competențelor în domeniul comunicării/moderării online pentru a garanta comunicarea în cadrul echipei, având în minte faza următoare - probabil un mix între prezența la birou și lucrul de acasă.
  • Utilizați așa-numitului efect „de lentilă”: Criza a accentuat dinamicile latente de la nivelul echipelor (cum ar fi neînțelegerile și conflictele), dar a și adus la lumină capacitatea de a coopera, de a fi rezilienți și de a ne sprijini reciproc. În special acum, merită să evaluăm calitatea cooperării și dinamicile latente manifestate în ultima perioadă, pentru a obține informații privind acțiunile necesare în viitor.

Mulțumim colegei noastre Kathrin Kordon de la ASOM, pentru gândurile ei.

Ne bucurăm că ai fost alături de noi pe parcursul acestui episod și te invităm să urmărești în continuare seria de podcasturi CONCORDIA Academia.