Cum poți ieși din starea de agitație - în timpul crizei și după aceea

Episod 1 Podcast CONCORDIA Academia

CONCORDIA Academia · Cum pot ieși din starea de agitație - în timpul crizei și după aceea

În vremuri de criză, liderii au nevoie de capacitatea de a păstra distanța și de a reflecta, atât asupra situației cu care se confruntă, cât și asupra propriilor nevoi, dorințe și temeri. Acest lucru le permite să ia decizii clare și calme, durabile, care sunt în conformitate cu valorile lor personale și cu obiectivele organizației lor.

Dar ceea ce poate fi considerat ca un ideal greu de atins în viața de zi cu zi, poate părea de-a dreptul absurd într-o situație de criză. Pandemia generată de Coronavirus a impus necesitatea unei reacții rapide. Au trebuit luate decizii cu privire la închiderea unor servicii, realizate formalități impuse de reducerea programului de muncă, dezvoltate și puse în aplicare proceduri de prevenire a transmiterii virusului, în special atunci când era vorba despre persoanele vulnerabile. Și toate acestea au trebuit făcute pe parcursul a ore întregi de conferințe Zoom realizate deseori din propria sufragerie.

Criza impune luarea acestor decizii rapide. Ni se pare însă, că nu există timp pentru reflecție, iar autonomia în luarea deciziilor are de suferit. Știm prea bine că, pentru un manager, “controlul emoțiilor” în situații de criză este o sarcină esențială (Mathias Lohmer). Aceasta înseamnă capacitatea de a controla propriile temeri și nesiguranța, pentru a le putea transmite celorlalți calm și capacitate de a acționa. Atunci când acest lucru nu se întâmplă, gestionarea activă a crizelor se transformă cu ușurință în acțiuni dominate de panică.

Mulți dintre liderii pe care i-am însoțit în ultimele săptămâni în cadrul sesiunilor de coaching ne-au vorbit despre nevoia lor de a se sfătui cu alte persoane care se confruntă cu situații similare și dificultatea de a face acest lucru online. Am observat de asemenea o atitudine de rezistență în fața grijii de sine, bine descrisă de expresia ”Sunt așa de obosit încât nici de mine nu mai pot sa am grijă”.

Criza a avut efecte complet diferite, uneori chiar opuse, în sectorul social și în cel al asistenței medicale. În timp ce unele servicii au trebuit să facă față unui program intens de lucru de până la 14 ore/zi , alte servicii și-au redus drastic sau chiar întrerupt activitatea. Astfel, pentru mulți dintre manageri, problema propriei inutilități și frustrarea au apărut tocmai din cauza inactivității impuse din exterior.

Pe baza discuțiilor și a experienței noastre în demersul de a asigura sprijin celor aflați în poziții de conducere, vă propunem cinci lucruri pe care le puteți face pentru dezvoltarea voastră ca lideri în timpul crizei si după aceea:

1. Prima sugestie. Planifică momentele de reflecție: Chiar și în vremuri de mare presiune, tu ca manager ai libertatea de a-ți lua un minut, de a respira adânc și de a-ți adresa trei întrebări:

  • Cum mă descurc acum?
  • Ce mi se cere și mai ales ce nu mi se cere în această situație?
  • Ce m-ar putea ajuta să fac față?

2. A doua sugestie. Conștientizează propriile insecurități și dă-le un nume pentru a fi capabil să acționezi: Chiar dacă ești un lider, este în regulă să te simți nesigur și să nu știi care este decizia corectă. Acest lucru este cu atât mai adevărat în vremuri de criză, când informațiile sunt incomplete și în continuă schimbare. Dacă îți oferi acest spațiu, presiunea de a fi perfect se reduce, iar tu câștigi libertate și claritate pentru deciziile tale.

3. A treia sugestie. Organizează schimbul de informații: Întreabă-te:

  • Cu cine mă pot sfătui și cu cine pot vorbi deschis?
  • Unde pot „să mă ventilez”?
  • De la cine primesc feedback util pentru mine?
  • Pe cine mă pot baza?

4. A patra sugestie. Împarte „întregul copleșitor” în acțiuni realizabile: Indiferent de cât de copleșitoare ar putea părea o sarcină la prima vedere, există întotdeauna un prim pas concret pe care îl poți face. „Începe cu lucrurile importante!” (spunea Stephen Covey, ...). Într-un proces vizualizarea pasului următor te eliberează de sub puterea hipnotică a „întregului” aparent „imposibil” de gestionat.

5. Și ultima sugestie. Parcurge pașii anteriori în echipa și în organizația ta : Dezvoltarea de sine nu este niciodată o sarcină individuală, are nevoie de un sistem care să o susțină. Cum poți crea și menține structuri în zona mea de influență care să favorizeze primele 4 modalități de acțiune?

Autori: Johannes Jurka & Robert Gertbach-Muck